Några rader om en kommunal tand

Ordförandes tankar

I mitten av april vände jag mig till den kommunala tandvården i Vasa för att få en tid till tandläkare. Jag fick en tid i början av oktober, så vårdgarantin på sex månader fixades med några dagars marginal. Vackert så. Men jag behövde också akut en tid för en tand som höll på att säcka ihop. Jag uppmanades ringa kl 7.30 någon morgon för att få en jourtid. Följande morgon ringde jag tandvården genast efter halv åtta, jag kom till och med fram redan vida andra försöket. Men sen var det stopp. Jag beskrev mitt problem, ett så stort hål i en tand så att det knappast skulle finnas något kvar av tanden att åtgärda i oktober. Så undslapp det mig tyvärr att tanden nog inte värker, trots sitt trasiga tillstånd. Se, utan värk fanns det ingen chans att få en jourtid, då var det bara att vänta till oktober och riskera hela tanden!

En aspekt på mitt dilemma är att jag inte fick en jourtid – finns det inte tillräckligt med tider till tandläkarnas mottagning, så finns det inte. En annan aspekt är att jag bemöttes med ett stort misstroende, som om jag var ute efter något som absolut inte tillkommer mig (som skattebetalare), en jourtid till en kommunal tandläkare! Bevare oss väl!!

Vad är lösningen? Jo, att åstadkomma en så bra kommunal hälsovård, så att personal och patienter inte behöver leka rymmare och fasttagare med varandra!

Epilog: Den trasiga tanden är åtgärdad i den privata sektorn till priset av 132 euro och 55 cent, efter FPA:s ersättning.

Karita Blom