Två inlägg på SDP:s fullmäktigemöte

Ordförandes tankar

Jag har deltagit i SDP:s fullmäktigemöte den 16-17 april, och jag höll följande två inlägg under debatten.

Nedskärningar i yrkesutbildningen

Ordförande, bästa kamrater, hyvät toverit

Nedskärningarna inom utbildning är alldeles förskräckliga. Och elever i andra stadiets yrkesutbildning tycks vara värre utsatta än sina årskurskamrater i gymnasieutbildning. De två yrkesinstitut i Vasa som jag känner till, har under de senaste åren tappat nästan 20 procent av sina inkomster. Lärare och övrig personal sägs upp, eleverna har allt mindre närundervisning i klass och i skolans verkstäder. Våra 16-åringar förväntas bedriva självstudier i hög grad, de ska kunna välja egna personliga studiestigar med hjälp av ett teoretiskt kursutbud till pappers.

Leikkaukset koettelevat pieniä ammattiopistoja ja yksiköitä kovemmin kuin suurempia. Pienissä kouluissa ei ole mahdollista yhdistää rinnakkaisia oppilasryhmiä, koska niitä saattaa olla vain yksi. Pienissä ympyröissä on vaikea luoda minkäänlaisia synergiaetuja.

Ammattiopetukseen kohdistuvat leikkaukset on ruotsin­kielisille kouluille kohtalonkysymys. Vaikka meitä ruotsinkielisiä tapaa röykkiöittäin pitkin länsirannikkoa, me elämme aina haja-asutusalueella. Mutta mekin haluamme, että meidän 15-16 -vuotiaat saisivat käydä koulua suhteellisen lähellä kotia, vaikkakin – lainausmerkeissä – kalliissa pienessä koulussa.

Jotta tämä nyt ei olisi vain vähemmistön vaikerointia, uskon, että tilanne on sama myös Itä- ja Pohjoissuomessa.

Jos leikkauksia on pakko tehdä, niitä ei pitäisi tehdä saman kaavan mukaan ympäri Suomenmaata, vaan vaikutukset pitäisi osata arvioida eri alueiden mukaan ja antaa esimerkiksi jonkun koulun jossain olla kalliimpi kuin muut.

SDP-material på engelska

Ordförande, bästa kamrater, hyvät toverit

Vasa är en stad med många invandrare, ungefär åtta procent av invånarna har annat modersmål än finska eller svenska. Min partiavdelning, Vasa svenska socialdemokrater, fick i veckan en ny medlem, han kommer ursprungligen från X. Han talar bra svenska, men ännu bättre engelska.

Vaasan demarit ovat jo jonkun aikaa kaivannet jotain kättä pidempää myös englanniksi kun me liikumme toreilla ja turuilla ja messuilla. Aina meitä lähestyy joku, joka kaipaa tietoa englanniksi. Englanninkielinen esite voisi olla ensimmäinen keino, jolla saadaan uusia jäseniä ja kunnalisvaaliehdokkaita myös maahanmuuttajien joukosta. Toivon, että SDP:ltä löytyisi resursseja tehdä ja jakaa myös englanninkielistä materiaalia.

Karita Blom